hiskekuilman.reismee.nl

Happy Birthday in Harare

Harare. De hoofdstad van Zimbabwe. Een hele drukke, chaotische en arme stad. Het is duidelijk zichtbaar dat dit eens een mooie stad was, maar door het slechte onderhoud en de economische en politieke situatie in het land is het er niet beter op geworden. In heel Zimbabwe is de invloed van Mugabe en de enorme corruptie duidelijk merkbaar. De toeristen zijn verdwenen en we zijn de enige blanken die hier rondlopen. Afgelopen dagen veel gezien van Zimbabwe en ik moet eerlijk toegeven, het heeft zoveel te bieden. Juist doordat het massatoerisme hier niet heeft toegeslagen krijg je echt een beeld van hoe de mensen hier leven. Het is ook vooral duidelijk geworden dat het niet alleen de politieke situatie in het land en het regime van Mugabe de oorzaak zijn van de problemen, maar vooral de enorme hoeveelheid wereldwijde negatieve publiciteit die Zimbabwe in een heel slecht daglicht stelt.

Zondag op game drive geweest in Hwanga NP met een gids die hier is opgegroeit en echt alles weet van de dieren die er leven. Terwijl hij staand de jeep bestuurd, houdt hij alles in de gaten en door al zijn kennis erg veel geleerd. Hoogte- of dieptepunt was een dode olifant met hyena's en verschillende andere dieren die we op 20 meter konden benaderen, erg indrukwekkend.

Maandag met een andere gids, een blanke Zimbabwaan (heet dat zo?) in de buurt van Bulawayo rotsschilderingen bekeken. We waren al gewaarschuwt dat dit de beste gids van Afrika is en dat kan ik alleen maar beamen. Normaal ben ik na 2 minuten echt wel afgehaakt, maar ik heb met open mond naar zijn verhalen geluisterd. Hij vertelde over de bushman stam, de echte voorouders van het menselijk ras. Ze zijn verdreven uit bijna heel Afrika en tegenwoordig leven er nog maar een aantal aan de rand van de woestijn. Er is in de wereld geen vredelievender volk te vinden dan deze kleine mensen en toch worden ze met uitsterven bedreigd. Ik kan het niet verwoorden zoals hij het deed, maar het was heel indrukwekkend. Daarna nam hij ons mee naar een ' dorpje' waar we kennis hebben gemaakt met de stamoudste. Een verschrikkelijk aardige en sympatieke Afrikaan, die we op 50 jaar oud hadden geschat. Hij bleek 79 te zijn en voor zijn 13 kleinkinderen te zorgen omdat 5 van zijn 10 kinderen aan aids zijn gestorven. Dan wordt de realiteit van het leven hier wel ineens heel duidelijk. De man bleef lachen en wou graag een van ons kopen als vrouw nummer zoveel, in ruil voor 10 koeien. Er waren geen spontane vrijwilligers.

Nadat we met alle kinderen hebben gedanst en gezongen gaan we op zoek naar een neushoorn in het wild, te voet! Best wel eng om een neushoorn op 20 meter afstand te benaderen, zondere enige bescherming, De neushoors zijn de meest bedreigde diersoort ter wereld en er worden maandelijk zo'n 25 jagers doodgeschoten of opgepakt alleen al in dit park. Je moet dus vooral niet in je eentje gaan rondlopen, want het is absoluut legaal om neergeschoten te worden als je ook maar een verdachte beweging maakt. Ben dus in de buurt van onze gids gebleven. De problematiek is veel ingewikkelder dan ik hier in een kort stukje kan uitleggen. De mensen hier zijn zo arm en een neushoorn hoorn is zo'n 50.000 dollar waard. Daarnaast denken de Chinezen dat het potentieverhogend werkt, wat natuurlijk niet zo is, het is exact hetzelfde materiaal als vingernagels, maar het is tragisch dat dit het gevolg is. En nog erger dat de overheid hier aan meewerkt.

Voor het eerst ook positieve verhalen over Mugabe gehoord. Hij heeft erg veel gedaan om bijvoorbeeld het onderwijs te verbeteren en te zorgen dat alle kinderen naar school kunnen. Toch is de werkloosheid 97% en is 60% van de bevolking HIV positief. Vanuit een westers perspectief bekeken is de man natuurlijk heel erg fout, maar het is wel interesssant om te horen hoe de mensen hier toch een andere mening hebben. Onze gids heeft ons erg veel verteld, want op straat is het absoluut verboden om hier ook maar een woord over te zeggen. Elke 25 km is er een controlepost en er is overal politie. We hebben meerdere malen echt voor niks stil gestaan. Toch zijn het niet deze mensen die fout zijn, de meeste zijn verschrikkelijk aardig, maar het probleem ligt in de hogere lagen.

Vandaag 26 geworden in Harare! Een rare plek om je verjaardag te vieren, maar ook wel weer heel bijzonder. Vanavond maakt onze kok een speciaal menu, dus wordt vast erg lekker! Helaas moeten we morgen om 4 uur op, aangezien we een lange rit voor de boeg hebben en de 2 moeilijste grensovergangen van Afrika: Zimbabwe en Mozambique. Wordt vervolgd!

Bedankt voor alle lieve reactie op de site, mail en facebook, echt super leuk om dit hier te lezen. En voor wie nog op zoek is naar een interessante vakantiebestemming, kom naar Zimbabwe!

Reacties

Reacties

Ria

Hartelijk gefeliciteerd met je 26e verjaardag vanuit een koud en regenachtig friesland.
Ria en Bram vanuit Heerenveen

elske

Heeej His!

Joehoe!! Ik ben de eerste die jou mag feliciteren, op deze site dan;-) Van harte met je 26ste verjaardag! het wordt vast een onvergetelijke verjaardag. Wat een verhalen, zit af en toe schaterlachend achter de pc! En de foto's zijn ook prachtig! En om even te weten.. het weer in Nederland is echt 3x BAGGER.. Een fijne dag vandaag en en natuurlijk ook de rest van de vakantie!

Liefs Elske

elske

Oh grapje ik ben de tweede:-)

Rino en Rennie

Lieve Hiske,
Bijzonder wat je allemaal schrijft en meemaakt.
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
Een gezond en gelukkig nieuw levensjaar wensen wij je .
Wel even iets anders he. heel bijzonder om je 26 e
verjaardag daar te vieren. Wat leuk dat de kok een bijzonder menu voor je maakt vanavond. Veel plezier en eet smakelijk.
Het weekend zijn we naar Schiermonnikoog geweest en hebben het heel fijn gehad. Zaterdagochtend was het heel warm en kon ik mijn topje lopen en heb op de boot
mijn lange broek voor een rokje verwisseld. Het was vreemd weer, later op de dag werd het weer wat koeler.
Nu is het weer grauw en grijs en regenachtig. Ik ben blij dat ik hier niet in een tent op de camping zit.
Veel liefs en de hartelijke groeten van Rino en Rennie
Op je voorlaatste mail heb ik afgelopen nacht om 12.30 uur onze gelukwensen gezet voor je verjaardag.

oma

10 augustus 2011

Hallo Hiske,

Vandaag vier jij je verjaardag aan de andere kant van de wereld(van ons uitgerekend). Maar dat wil niet zeggen dat ik niet aan je denk en dus kom ik je van harte feliciteren. Ik hoop dat het volgend jaar je veel voorspoed en geluk brengt en misschien ben ik het volgend jaar wel weer persoonlijk bij je. Deze brief breng ik naar Boksum dan kunnen klaas of irma hem aan je overmaken. Ik ben benieuwd naar jouw verhalen als je weer terug bent.
Ik heb eigenlijk persoonlijk niet veel te vertellen. De dagen zijn voor mij vrijwel altijd gelijk. Gelukkig heb ik nog een auto en daar ben ik erg blij mee, dat geeft me veel vrijheid. Tot ziens en een verjaardagskus van oma.

carine

He Hiske,

Proficiat, een dag te laat, maar hoop dat je een hele leuke verjaardag hebt gehad. Welwat anders dan gewoon in ned. jarig zijn. Geniet nog van alles.

Sandra

He Hiske, ten eerste nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ben net terug uit de Dordogne en vroeg me af waar toch je updates/reisverhalen waren. Blijkbaar is er iets mis gegaan met het aanmelden maar gelukkig had ik je link nog dus net alles bijgelezen en ga nu je foto´s bekijken. Wat een fantastische ervaring is dit, iets wat je je leven lang niet zal vergeten. Ben benieuwd hoe de nieuwe "ploeg" is, zullen vast wat leuke mensen tussen zitten. Geniet ervan en zie uit naar je volgende update. Veel liefs uit herfstachtig Haarlem, Sandra

Jelmer (ITB)

Hey Hiske,

Van hare gefeliciteerd nog. Geniet nog lekker de komende weken.

Groetjes, Jelmer

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!