hiskekuilman.reismee.nl

Viva la Vida

Het is opvallend hoe snel je went aan een nieuwe omgeving, een nieuwe baan en nieuwe mensen om je heen. Een compleet andere wereld die je toch heel snel als je eigen gaat beschouwen.

Het werkende leven is begonnen nadat ik in de eerste week een beetje rustig kon wennen in het hotel. Inmiddels ben ik verhuisd naar het huisje op het terrein van de lodge, Africa House, waar ik werk. Het lijkt niet echt op de hut die de meeste mensen in hun hoofd hebben, het is namelijk gewoon van steen en heeft zelfs 2 verdiepingen! Africa House is echt super mooi. Er zijn 8 kamers die allemaal in een de stijl van een land of Afrikaans thema zijn ingericht. Het ligt zo´n 10 km van Old Town, waar Kiboko Hotel zit, maar eigenlijk vind ik het wel lekker hier. Het personeel is super aardig, al is de manier van werken is toch wel wat anders dan in Nederland. De sfeer is wel heel relaxt en heb het dan ook erg naar mijn zin. Naast het dagelijks aansturen van het personeel en zorgen dat alles goed gaat, ben ik zelf ook hard op weg een echte doe-het-zelfer te worden. Nooit gedacht dat ik daar in Afrika nog eens achter zou komen.

Afgelopen week ben ik geslaagd voor mijn rij-test. Ze rijden hier links, maar het moeilijkste is het ontwijken van de vele voetgangers, fietsen, honden etc die overal op de weg lopen. Vooral in de avond is dit best lastig. Zelfs voor taxichauffeurs is dit moeilijk, want heb al bijna een ongeluk gehad. De bestuurder zag namelijk door de zware hoosbui niet dat er een auto stil stond op de weg en die konden we echt op het nippertje ontwijken waardoor we in de berm terecht kwamen. Zelf rijden lijkt me dus nog wel de beste optie en heb nu een kleine auto die ik kan gebruiken. Enige probleem is alleen dat er geen benzine is, dus zodra mijn tank leeg is, moet ik weer met de bus of taxi. Vorige week met de minibus (een 15-seater in Nederland, hier zeker geschikt voor dubbele aantal passagiers) naar Old Town gegaan en ben me nog nooit zo bewust geweest van mijn huidskleur, aangezien er weinig blanke mensen gebruik van maken. Zondag naar een soort kerkdienst in een hele grote tent geweest, hele bijzondere sfeer, want iedereen danst en zingt. Er was zelfs een bekende Malawiaanse zanger! Ik werk 6 dagen per week, maar probeer toch zoveel mogelijk mee te krijgen van het leven buiten de lodge. Hopelijk kunnen we binnenkort nog wat tripjes plannen zodat ik ook wat meer van Malawi kan zien.

Malawi is momenteel economisch en politiek niet echt stabiel. De prijzen hier zijn ontzettend hoog, de oogst dreigt te mislukken terwijl de president alle voorraden al heeft verkocht. Het wordt voor de lokale bevolking steeds moeilijker om rond te komen en het geld wordt steeds minder waard. Zoals ik al vertelde is er nauwelijks benzine of diesel en als dat er wel is moet je dagen wachten, echt heel raar om kilometers lange rijen voor een benzinepomp te zien staan.

Het leven hier is anders, maar als je je daarop instelt, is het wel een geweldige ervaring om dat van zo dichtbij mee te maken!

www.africahousemalawi.com

Reacties

Reacties

sytse

hey, leuk om weer wat te lezen, en goed om te horen dat het goed gaat.

x

RINO ENN RENNIE

HALLO HISKE,
IK HOORDE DAT JE OOK OP FACEBOOK TE VOLGEN BENT
MIJ IS HET NIET GELUKT OM JE VERHAAL DAAROP TE LEZEN. DUS IK ZAT UIT TE KIJKEN NAAR JE BERICHT.
WAT FIJN DAT JE HET NAAR JE ZIN HEBT EN WAT ERG
VOOR DE BEVOLKING DAT ALLES ZO DUUR IS EN ER STRAKS MISSCHIEN GEEN ETEN MEER VOOR ZE IS.
FIJN DAT JE MET SUPER AARDIGE MENSEN WERKT.
WE ZIJN BLIJ MET JE BERICHT EN WENSEN JE ALLE GOEDS TOE. LIEFS VAN RINO EN RENNIE
EN WE HOPEN OOK DAT JE DA KANS KRIJGT OM VEEL VAN HET LAND TE ZIEN. 6 DAGEN WERKEN LIJKT ME VEEL VOOR JE OOK AL OMDAT WE HET HIER NIET MEER GEWEND ZIJN. TOEN IK BEG0N IN MIJN EERSTE BAAN WAS HET OOK 6 DAGEN WERKEN, MAAR DAT IS EEN MENSENLEVEN LANG GELEDEN.

Liesbeth

Hoi Hiske, Fijn om te horen dat het goed gaat met je. Een hele ervaring lijkt me! Veel plezier!

Jorrit

Hey zus! Goed om te horen dat het goed met je gaat. Naast de gewone gevaren van Afrika kunnen we daar nu dus het verkeer aan toevoegen. Geld wordt hier ook steeds minder waard en alle treinen zitten vol door kapotte wissels en hier hebben we ook een regen seizoen, beetje hetzelfde als daar dus ;) X

Sandra

Heeee Hiske,

Leuk weer wat van je te horen. Begon me al af te vragen hoe het je daar vergaat....
Klinkt wel allemaal als een interassante documentaire, geweldig dat je dit zelf meemaakt... wat een avontuur!
Fijn dat je leuke collega's hebt en een fijne plek om te wonen. Beiden zijn erg belangrijk.
Succes met alles, geniet ervan en keep us posted!
Lieve groetjes,
Sandra

Theo Portengen

Lieve Hiske, fijn om te horen dat je het zo erg naar je zin hebt. Je vertelde me al dat je zo graag daar heen wilde om een nieuwe kans/ uitdaging te vinden. Volgens mij gaat dit helemaal goed komen daar. Geniet vooral.
Hier is het koud regenachtig en guur dus ik ben jaloers op je. Ciao en tot snel

Theo x

Jolanda

Hoi Hiske,
Klinkt goed allemaal. Hotel en lodge zien er inderdaad super uit! Ben blij dat je zo snel je draai gevonden hebt. Was daar ook eigenlijk niet bang voor. Lekker om een eigen plek te hebben. Ben heel benieuwd naar je verdere verhalen.
Succe,
liefs

Yvonne

He Hiske, fijn dat je je draai een beetje gevonden hebt. Natuurlijk krijg ik al het nieuws vers van de pers van Irma.....maar ook hier blijf ik je volgen. Kus Yvonne

Ineke

Jaaa daar is ie! Mijn eerste reactie (sorry wel wat laat)
Heb weer met veel plezier je verhalen gelezen!! Erg leuk dat je het zo naar je zin hebt!! Veel plezier nog!!

Petra

Ha die hiske,
Fijn om te lezen dat het goed met je gaat!!! Wat een ervaring. Ik herken het wel wat je zegt dat ondanks dat alles zo anders is je daar toch snel aan went. Je hebt overigens ook geen keus.
Hier ook alles goed. Ze voorspellen sneeuw en vorst dus misschien toch nog wat winteren. Daan is druk met zijn scriptie, moet hij 7 februari inleveren en dan 16 febr. Eindgesprek. Tim heeft zijn p2 gehaald en mag dus weer verder met zijn master. Rob zit in ischl skiën, komt dinsdagavond thuis, ik hoop gezond en wel. Hiske heel vel plezier, geniet ervan en we blijven je volgen.
Lieve groeten, Petra

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!